Igen, van- állat- és emberkisérletekből egyaránt vannak ilyen adataink. A kutatók észrevették, hogy a közeli biológia rokonaink, a majmok esetében a zsírban gazdag diéta hatására elzáródott erek állapota már mérsékelt E vitamin mennyiség fogyasztása esetén is nagyban javult.
Egy 6 éves kutatási projekt folyamán a Mississippi Egyetemen dolgozó Anthony J. Verlangieri professzor majmokat gazdag étrenddel etetett, melynek következtében artériáik bezsírósodtak és elzárósak. Amikor a majmoknak E vitamint is adtak, az artériákban lévő elzárodások nagysága 60-80%-kal csökkent.
Még ennél is jelentősebb volt az az eredmény, hogy a súlyos lerakodásokkal sújtott artériák kezdtek megnyílni, s így az artériaelzáródások nagysága 2 év alatt 35%-ról 15%-ra esett.
Hasonló eredményekre jutott dr. Howard N. Hoddis, aki a Los Angeles-i University of Southern California School of Medicine-en végezve kutatásait olyan emberek állapotát kisérte figyelemmel, akik sebészeti beavatkozásokon (artériabeültetéseken) estek át.
Arra az eredményre jutott, hogy azoknak az embereknek az ereiben, akik napi 100-450 NE E vitamint fogyasztottak, jóval kisebb koleszterin rakódott le, mint azokéban, akik nem szedtek E vitamin táplálékkiegészítőket.
Forrás:
Jack Challem, Melissa Diane Smmith: Fókuszban az Evitamin, Alexandra Kiadó, 1999.